1/6/2023
Když sjetý medvěd netrefí do iglú...
1/6/2023
26/5/2023
22/5/2023
12/5/2023
Definice lidského bytí prostřednictvím pohybových konvencí, gest nebo výrazů ve tváři. Co se stane, dojde-li k jejich rozkladu? To vše zkoumá experimentální představení ikony maďarské taneční scény, choreografky Adrienn Hód, a slovenských tanečnic Soni Ferienčíkové a Martiny Hajdyly v inscenaci Soft Spot.
Reporty z dalších inscenací:
Fotograf Lukáš Horký získal čestné uznání v soutěži Přehlídka divadelní fotografie
Fotograf Lukáš Horký získal čestné uznání v soutěži „Přehlídka divadelní fotografie“ v kategorii Inscenace/divadelně-performativní projekt – profesionálové se souborem Shakespeare na Hlubině. Site specific projekt režiséra Jana Mikuláška s herci Divadla Petra Bezruče byl exkluzivně připravený pro osmý ročník festivalu Dream Factory Ostrava a oživil jedinečné prostory Nových koupelen Provozu Hlubina v Ostravě.
Divadelní Flora má za sebou perný víkend
Dvaadvacátá Divadelní Flora odstartovala minulý čtvrtek desetidenní přehlídku evropské činohry, současného tance a performing arts. Dění celého festivalu dokumentuji už desátým rokem. Ze spousty účinkujících se za tu dobu stali kámoši a celý festival je taková jedna velká srdcovka. Mrkněte na krátký víkendový fotoreport.
Vizuální Jánošík nitranského Divadla Andreja Bagara
Vrchol úterního večera olomoucké Divadelní Flory patřil slovenskému Divadlu Andreja Bagara z Nitry. Krátká obrazová reportáž ukazuje inscenaci z nezvyklého úhlu, který zůstává běžnému divákovi ukryt. Divadelní zákulisí nebo ochozy nad jevištěm poskytují úžasná místa pro fotografování.
Surealistický Macbeth, potlačené vášně a žádná krev
Na stěnách potemnělé kobky visí lebky zvířat a kožešiny. Místo čarodějnic dva chlápci s banjem drnkají melancholický chorál Wayfaring Stranger: „Vím, že tmavé mraky se ke mně sklopí. Vím, že má cesta je drsná a příkrá“. Nemůže-li být Lady Macbeth matkou, bude královnou. Kdy a kde se děj odehrává, není jasné. Není to ani podstatné. Lokaci a čas si každý určí sám. Odkud a z čeho se bere zlo?
Červencové ohlédnutí
Prázdniny se přehouply do druhé půlky. Venku máme zrovna žhavé období, ideální na to se zavrtat hluboko pod hladinu, nic nedělat a jen tak odpočívat. Zrovna jsem v obležení knih a dobových časopisů. Píšu teoretickou práci o Malé galerii v České spořitelně v Kladně. Člověk se toho docela dost dozví, když otáčí kolem času čtyřicet let nazpět. Jaké skvělé věci se fotily už kdysi, co lidi zajímalo a jak viděli svět kolem sebe. Co se bude fotit za dalších čtyřicet let?
Demlovo Zapomenuté světlo
Začala nová divadelní sezóna. Návštěvy potemnělých sálů, jevištních zákulisí a hereckých šaten. Moje první zastávka byla v Ostravě u Bezručů, kde jsem fotografoval Zapomenuté světlo, první titul z nového předplatného 2018 / 2019. Tragická próza Jakuba Demla vyšla roku 1934. Díky kontroverznímu obsahu byla většina nákladu zkonfiskována a teprve až po cenzorském zásahu směl Deml knihu distribuovat.
Kouř Tomáše Vorla a Lumíra Tučka a zrození jednoho fenoménu
Není mnoho filmů, které by mě ovlivnily, ale vzpomínám na jeden zásadní. Už nevím, kdo z osvícených pedagogů to vymyslel. Možná naše dějepisářka paní Lautnerová, kdo ví. Tehdy v kině Petra Bezruče se něco zlomilo. Kamenný most Tomáše Vorla na mě tehdy zapůsobilo jako zjevení. Otevřel mi cestu k celé Pražské pětce a k Vorlově celovečerní prvotině Kouř. A já věděl, že to s mojí nalajnovanou informatickou kariérou nebude tak žhavé.
Škola základ života
S foťákem na skok u Bezručů. Škola základ života, aneb veselá a rozverná taškařice podbarvená spoustou písniček. Prostě srandy kopec, Norbert Lichý a je vyprodáno. Divadelní adaptace kopíruje známé filmů Škola základ života a Cesta do hlubin študákovy duše. Černobílé evergreeny režiséra Martina Friče jsou populární a oblíbené i dnes. Tenhle typ inscenací mě docela míjí, ale své diváky si určitě najde. Teda alespoň ty, co si chodí do divadla odpočinout a nehledají tíživá břemena našeho bolavého světa.
V Divadle Petra Bezruče ožívá příběh Zdeny Koubkové
Pozoruhodný příběh československé atletky Zdeny Koubkové, která v březnu 1936 podstoupila změnu pohlaví, se představí v ostravském Divadle Petra Bezruče. Zdeněk Koubek, rozený Zdena Koubková z Paskova na Frýdecko-Místecku, byl československou atletkou, držitelkou světového rekordu v běhu na 80 a 800 metrů s vrozenou vývojovou vadou reprodukční soustavy. Zdeniny rekordy zrušila Mezinárodní atletická federace v roce 1943. Právě tento osud se stal inspirací pro inscenaci Tomáše Dianišky s názvem Transky, body, vteřiny.
Rozklad lidské osobnosti v prostředí spalovny lidí
Příběh o někdejším vojákovi z první světové války, teď zaměstnanci pražského krematoria a vzorném manželovi a otci Karlu Kopfrkinglovi. Horor z prostředí spalovny lidí, který se odehrává v období nacistického Německa, vypráví o rozkladu lidské osobnosti. Ladislav Fuks napsal Spalovače mrtvol v roce 1967. Kniha byla také o rok později zfilmována Jurajem Herzem v hlavní roli s Rudolfem Hrušínským. Divadelní adaptaci nastudoval hostující režisér Jakub Nvota v ostravském Divadle Petra Bezruče.
Lekce z Teorie dospělosti u Bezručů
Slavné dílo předního severského dramatika Henrika Ibsena Heda Gablerová se představuje v ostravském Divadle Petra Bezruče v autorské parafrázi česko-chilské autorky Anny Saavedry s názvem Teorie dospělosti. Společenské drama, které bylo napsáno koncem 19. století, autoři přiblížili současné generaci třicátníků. Hlavní postavou hry je Heda, která tráví nudné dny v betonové vile. Navíc se objevuje až příliš mnoho přízraků z minulosti, včetně osudové lásky. Krásná, smutná, trochu zklamaná i cynická Heda v podání skvělé Magdalény Tkačíkové.
Mistr a Markétka, poslední titul sezóny 2018 / 2019 u Bezručů
Nejnovější adaptace stěžejního románu Michaila Bulgakova s názvem Mistr a Markétka aktuálně představují u Bezručů. Věčný souboj dobra se v původní předloze odehrává v Moskvě v období tzv. Nové ekonomické politiky ve dvacátých letech minulého století. Avšak v režijním provedení Alexandra Minajeva jsou patrné odkazy i na současnost. Ve hře plné expresivních hereckých výkonů se představuje celý divadelní soubor.
Studená a deštivá Olomouc - Divadelní flora den první
Uběhlo to rychle. Ani jsem nestačil dotřídit fotky z loňska a začíná nová Divadelní Flora. Letos třiadvacátá. Auto jsem nechal na konviktu a pádil dolů do Moravského divadla. Studená a deštivá Olomouc působila docela nevlídně, dlažební kostky klouzaly cestou dolů na náměstí. O úvodní inscenaci se postaral drážďanský Staatsschauspiel Dresden s inscenací 9 Tage Wache (9 dní vzhůru). Expresivně a mistrně zpracované téma sebedestruktivní drogové závislosti. Chvíli jsem fotil hlavní scénu, ale záhy jsem se stejně ztratil v zákulisí. Tam to mám rád…
Už na plné obrátky - Divadelní flora den druhý
V hlavě stále rezonuje včerejší výborné drážďanské divadlo a jejich inscenace 9 dní vzhůru. Flora má letos dnů 12 a všechno probíhá zrychleně. Spí se méně, ale dá se to zvládnout docela dobře. Tělo si na divadelní režim rychle zvykne. V šapitó dopoledne doznívala ještě debata z minulého dne. Diskutovalo se o drážďanské činohře a taky o směřování Flory. Odpoledne první taneční představení nahoře v Konviktu, pak přesun na balkánskou komedii a jugoslávské vzpomínky do Divadla Hudby.
Víkend mezi nebem a zemí - Divadelní flora den třetí, čtvrtý a pátý
Třetí den se počasí na chvíli umoudřilo a já musel bohužel odjet domů. Hráli jsme poslední basketbalový zápas sezóny s Třincem a v sobotu nás čekal s Downbelow soukromý koncert pro terapeutickou skupinu Renarkon. Takový malý festival pod širým nebem v zapomenutém kraji v podhůří Beskyd. Byli jsme v plné sestavě, včetně Petra Kružíka, který nás teď na kytaru doprovází na pódiu docela často. Jednodenní divadelní pauza přišla vhod, ale divadla jsem se tak docela nezbavil.
Politické divadlo - Divadelní flora den šestý
Repríza Dejvic a Divadlo Na zábradlí poprvé - Divadelní flora den sedmý
Po úspěšné pondělní inscenaci Vražda krále Gonzaka jsem fotografoval i reprízu. Tentokrát z jiného úhlu, ze zákulisí. Vrcholem večera však bylo moje milované Zábradlí a adaptace Bergmanových Person. Autorskou inscenaci Jana Mikuláška provázely peripetie od začátku a musela být stažena z repertoáru záhy po uvedení, kvůli nedořešeným autorským právům. Divadlo Na zábradlí je získalo necelý týden před uvedením na Divadelní Floře. Festivalové diváky čekaly reprízy ještě ve středu a ve čtvrtek.
Persony ze zákulisí a ospalé HaDivadlo – Divadelní flora den osmý
Divadlo Na zábradlí představili reprízu Person. Zašil jsem se s herci v zákulisí za scénou a fotografoval jsem odtud. Před inscenací se debatovalo a kromě herců se besedy zúčastnil umělecký šéf Petr Štědroň a dvorní scénograf Marek Cpin. Oba zmínění objasnili problémy se vznikem inscenace. Večer patřil brněnskému HaDivadlu a jejich Maloměšťákům, kteří byli na mě trochu moc pomalí a nudní. Oproti tomu byl docela zajímavý dopolední program účastníků dramatického kurzu SENior.
Soukromé rozhovory Lucie Trmíkové a večírek s WWW - Divadelní flora den devátý
Bergmana není nikdy dost. Persony Divadla Na zábradlí jsem fotil ve čtvrtek potřetí. Opět zákulisí a navíc i šatna, kde kraloval Kuba Žáček. Co hláška, to perla. Pak jsem si odskočil do Moravského divadla na tamní operu a poté do Divadla hudby na jeden z vrcholů letošního ročníku – divadelní spolek Jedl v čele s Lucií Trmíkovou. Inscenace Soukromé rozhovory v režii Jana Nebeského nahlíží prostřednictvím dialogů do manželského soužití Bergmanových rodičů. Osobitý zážitek nakonec ale přebil večerní koncert WWW.
Víkend plný německy mluvícího divadla - Divadelní Flora den desátý, jedenáctý a dvanáctý.
Třiadvacátá Divadelní Flora dospěla do svého finále. Vrcholem druhého festivalového víkendu byla bezesporu adaptace německého nositele Nobelovy ceny Güntera Grasse – Plechový bubínek. Ve specifické verzi s jedním hercem a obrovskou židlí a v režijním provedení Olivera Reeseho, šéfa jedné z nejrespektovanějších evropských divadelních scén – Berliner Ensemble. Výborný Nico Holonics jako Oskar Matzerath během dvou hodin neslezl z pódia.
Po prázdninách zpátky v divadle: Zdravý nemocný
Začala nová divadelní sezóna. Jako první titul jsem v Divadle Petra Bezruče fotil Moliéra a inscenaci Zdravý nemocný v režii Vladimíra Morávka. Moje první setkání s Vladimírem bylo v květnu 2009 v Olomouci na Divadelní Floře se svéráznou scénickou montáží textů Václava Havla s názvem Cirkus Havel aneb My všichni jsme Láďa. Dodnes vzpomínám na arénu vystavěnou v Moravském divadle, když jsem vyjevený a vytřepaný mačkal spoušť kdesi ze druhé řady. Všechno bylo nové, neotřelé. Tehdy jsem s divadelní fotografií začínal.
Legendární Frankenstein ožívá u Bezručů
Hororový román Mary Shelleyové ze začátku 19 století popisuje příběh mladého vědce Viktora Frankensteina, jenž stvoří nadlidské monstrum. Byl mnohokrát zfilmován. Uměle vytvořit život, ale pak se s ním taky hlavně vypořádat. Temná klasika se představuje jako druhý kus letošní divadelní sezóny u Bezručů. Morduje se a vraždí půl inscenace. Jako ve správném béčkovém hororu.
Dvorní šašci Viktora Fischla u Bezručů
Dramatizace románu Viktora Fischla s názvem Dvorní Šašci sleduje osudy čtyř židovských kamarádů z Osvětimi. Inscenace se poprvé představuje na jevišti Divadla Petra Bezruče v Ostravě. Režie temného filozofického díla se ujal slovenský režisér Jakub Nvota, mimo jiné podepsaný u Bezručů pod Spalovačem mrtvol a Zapomenutým světlem. Mrkněte na krátký fotoreport z generálních zkoušek.
Dramatizace Mechanického pomeranče v Divadle Petra Bezruče
Román Anthonyho Burgesse Mechanický pomeranč se odehrává v Londýně nedaleké budoucnosti. Alex deLarge stojí v čele party výtržníků. Miluje násilí, sex a Beethovena. Jednoho dne však skončí ve vězení a stane se pokusným králíkem v kontroverzním experimentu. Dílo proslavil stejnojmenný provokativní film Stanleyho Kubricka. Divadelní adaptaci připravilo Divadlo Petra Bezruče. Fotil jsem generální zkoušky.
Továrna na sny - výstava fotografií
Život je teď trochu zrychlený, Moje třetí výstava v jednom měsíci. Tentokrát na divadelní téma. Vystavuji fotografie z let 2011–2019, které jsem pořídil během festivalu Dream Factory Ostravy. Budete-li mít cestu kolem, jste zváni do foyer Domu kultury v Ostravě. Výstava už visí.
Bezruký Frantík a Divadlo pod Palmovkou
Bezruký Frantík opravdu žil a ne jen v hospodském monologu opilého důchodce Valeriána z prvního dílu Básníků. Inscenaci dali dohromady Tomáš Dianiška a Igor Orozovič. Měl jsem možnost fotit Dianiškovy Transky Body Vteřiny – příběh československé atletky Zdeny Koubkové, která v březnu 1936 podstoupila změnu pohlaví. A tak jsem se těšil na další zajímavý osud…
Mezní stav krajiny v hotelu Palace
Dokumentární inscenace o otravě krajiny a řádném hospodáři zasazená do vyprázdněných prostor hotelu Palace. Několik zastavení a zpovědí založených na rozhovorech s entomology, filosofy, včelaři a bojovníky v kůrovcové kauze. Bzučení hmyzu uprostřed chátrajícího objektu a ve vzduchu visí spousta otázek.
Živelní mušketýři z Mnichova si podmanili Moravské divadlo v Olomouci
Čtveřice mušketýrů z Residenz Theater Mnichov si získala srdce olomouckého publika. Všichni za jednoho jeden za všechny se symbolicky neslo Moravským divadlem na závěr volebního víkendu. Po dlouhých odkladech odstartovala 24. Divadelní Flora. Dokonce jsem si užil několik vteřin slávy, když mě herci vytáhli ze zákulisí rovnou na pódium. Mrkněte na report z inscenace Die Drei Musketiere.
Karel Dobrý jako Malý stvořitel ovládl Mozaretum Arcidiecézního muzea
Zdánlivě nepřenositelný site-specific projekt autorského spolku JEDL původně umístěný do prostor staroměstského domu U Minuty – někdejšího bytu Kafkových získal na tři dny azyl v olomouckém Arcidiecézním muzeu. Pětačtyřicet minut více či méně známých kafkovských motivů a narážek ve mně zanechalo silný dojem. Více ve fotogalerii.
Paula Spencer jako žena, která narážela do dveří
Do Moravského divadla se vrátil soubor Berliner Ensemble spolu s režisérem Oliverem Reesem, který si už jednou podmanil olomoucké publikum inscenací Plechový bubínek, uvedenou na závěr 23. Divadelní flory. Letos dramaturgové festivalu vsadili opět na monodrama. Drsnou výpověď Pauly Spencer o domácím násilí, alkoholu a chudobě představila jedna z nejvýraznějších hereček své generace, famózní Bettina Hoppe.
Téma manipulace zahájilo taneční sekci letošní Divadelní flory
Sabina Bočková a Johana Pocková otevřely tolik aktuální téma politického populismu a manipulace v inscenaci Jáma lvová. Letošní Divadelní flora tak po zrušených sobotních Medúzách představila první kus v taneční sekci. Dvojice protagonistek v nažehlených kostýmech se v expresivním představení vrhá do neustále se rozšiřující propasti současných mezilidských vztahů.
Kacířské eseje
Tísnivé údolí - blízko hranic vizí Alana Turinga
Teoretický model výpočetního stroje z roku 1936 jako hlavní aktér utopické vize režiséra Stefana Kaegiho v inscenaci Tísnivé údolí. Uprostřed potemnělého sálu sedí robot – dvojník spisovatele Thomase Melleho a vede zvláštní monolog. Co dělá člověka člověkem, kde je hranice lidské existence a kdy naše rozhodování převezme umělá inteligence? Divadelní přesah přednášek formálních jazyků a automatů nebo lekce z teoretické informatiky pro širokou veřejnost.
Machiavelliho Vladař ve volné interpretaci mladých divadelníků
Vše mé je tvé. Tísnivá atmosféra padesátých let v podání Divadelního spolku JEDL
Hrdinové kapitalistické práce jako odvrácená strana naší porevoluční společnosti
Adaptaci novely Vladimíra Körnera Zánik samoty Berhof nazkoušela činohra Moravského divadla Olomouc
Obraz česko-slovenského buranství v povedené komedii Zámek na Loiře
Trojice uklízeček otevřela program jubilejní pětadvacáté Divadelní Flory
Stefko Hanushevsky představil diktátora. 25. Divadelní Flora slavnostně zahájena.
Kosmos. Rozpor mezi řádem a chaosem
Kuchyňské drama o budoucnosti světa
Když se Maďarka a Finka potkají spolu v sauně
Sebeobviňování a Zdeněk Adamec. Dvojnásobná porce Handkeho v režii Dušana D. Pařízka
Výstava ve foyer Nové radnice v Ostravě
Fotografická výstava DF / Dospívající festival Dream Factory ve foyeru Nové radnice v Ostravě k příležitosti festivalového jubilea je dílem fotografa Lukáše Horkého, který Továrnu na sny dokumentuje prakticky od samých začátků, a přístupná bude od 2. do 31. května během otvírací doby radniční věže.
Moskoviáda Dušana Davida Pařízka otevřela 26. Divadelní Floru
Soft Spot. Co se skrývá za maskou
Definice lidského bytí prostřednictvím pohybových konvencí, gest nebo výrazů ve tváři. Co se stane, dojde-li k jejich rozkladu? To vše zkoumá experimentální představení ikony maďarské taneční scény, choreografky Adrienn Hód, a slovenských tanečnic Soni Ferienčíkové a Martiny Hajdyly v inscenaci Soft Spot.
Dějiny násilí kontroverzního Édouarda Louise
Král komiků Vlasta Burian zavítal do Poruby
Když sjetý medvěd netrefí do iglú...